Affa uğrayan kademe cezası ile kayıp kademe telafi edilecek.
Tarih: 25.09.2007 Saat: 11:05

3817 sayılı Yasa ile disiplin cezalarının bütün sonuçlarıyla affedildiği belirtildiğinden, bir yıl kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ile cezalandırılan davacının, 657 sayılı Yasanın 64.maddesinde belirtilen koşulları taşıması halinde kademe ilerlemesinin yaptırılması gerektiği hk.[1]

KARAR ÖZETİ

Dava, bir yıl kademe ilerlemesinin durdurulması cezasıyla cezalandırılan ve 30.7.1992 tarihinde 3817 sayılı Af Kanunu uyarınca, cezasının hükümsüz kalmasına karar verilen davacının, tarafına verilmeyen bir kademenin verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.

Manisa İdare Mahkemesi'nin 27.12.1996 günlü, 1996/949 sayılı kararıyla; 3817 sayılı Af Yasası'nın 1.maddesinden sözedilerek, dosyanın incelenmesinden infaz ve koruma başmemuru olarak görev yapan davacının, tutukluya darp ve fena muamelede bulunma eylemi nedeniyle yapılan yargılama sonucunda ... Asliye Ceza Mahkemesince hapis cezasıyla
cezalandırıldığının ve ... Adli Yargı Adalet Komisyonu Başkanlığı'nın 26.9.1988 tarihli kararı ile de " 1 yıl süre ile
kademe ilerlemesinin durdurulması" cezası verildiğinin anlaşıldığı, anılan yasa hükmü ile kapsam dahilindeki disiplin cezalarının affedildiği, ancak infaz olunan cezaların geri alınarak, ceza verildiği anda var olan hukuki durumun tekrar tesis olunacağına ilişkin bir hükme yer verilmediği, davacının hizmet süresinde söz konusu bir yılın değerlendirilmesi ve yasa hükmü uyarınca geçmiş süreler için parasal yönden herhangi bir hak talep edilemeyecek olması karşısında tesis edilen işlemde mevzuat hükmüne aykırılık olmadığı gerekçesiyle, dava reddedilmiştir.

Davacı, 3817 sayılı Yasa'da; verilmiş disiplin cezalarının bütün sonuçlarıyla affedildiğinin belirtildiğini, geçmiş süreler için parasal yönden, herhangi bir talebinin olmadığını, tarafına bir kademenin verilmesi gerektiğini öne sürmekte ve idare mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.

3817 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Disiplin Cezalarının Affı Hakkında Kanun'un 1.maddesinde, "Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenmiş Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüzkızartıcı ve şeref ve haysiyeti kırıcı suçlar sebebiyle, kurumla sürekli olarak ilişik kesilmesi sonucunu doğuran disiplin cezaları ile 2802 sayılı Hakimlerve Savcılar Kanunu'nun 68.maddesinin (e) ve (f) bentleri ve 69. maddesi gereğince verilmiş yer değiştirme ve meslekten çıkarma cezaları hariç olmak üzere kanun, tüzük ve yönetmelikler gereğince memurlar ve diğer kamu görevlileri ile bu görevlerde bulunmuş olanlar hakkında verilmiş disiplin cezaları bütün sonuçları ile affedilmiştir." Hükmü yer almıştır.

Dava dosyasının incelenmesinden, ... Kapalı Cezaevi infaz ve koruma memuru iken, tutukluyu darp ve fena muamelede bulunmak suçundan dolayı, ... Asliye Ceza Mahkemesi'nin 1987/268 sayılı kararıyla, iki ay, onbeş gün hapis ve aynı süre muvakkaten memuriyetten mahrumiyet cezası ile cezalandırılan davacının, aynı suçtan dolayı ... Adli Yargı Adalet Komisyonu'nun 1988/5 sayılı kararı ile "Bir Yıl Kademe İlerlemesinin Durdurulması " cezası ile cezalandırıldığı, 30.7.1992 tarihinde, 3817 sayılı Af Kanunu uyarınca disiplin cezasının hükümsüz kalmasına karar verildiği, davacının cezasının hükümsüz kalması nedeniyle
tarafına bir
kademe verilmesi istemiyle 25.3.1996 tarihinde idareye başvurduğu, anılan komisyonun 1996/7 sayılı kararı ile, cezasının infaz edilmiş olması gerekçesiyle isteminin reddedildiği anlaşılmıştır.

Yukarıda sözü edilen yasa hükmünde, disiplin cezalarının bütün sonuçlarıyla affedildiği belirtildiğine göre, davacının bir kademe ilerlemesinden faydalandırılması anılan yasa hükmünün doğal sonucu olup, yalnızca cezanın hükümsüz kalmasına karar verilmesi ve ceza kararının dosyadan çıkarılması ile ilgilinin Af Yasası'ndan yararlanmış olduğundan ve yasanın amacına ulaşıldığından söz edilemez. Bu durumda, kademe ilerlemesi için 657 sayılı Kanun'un 64.maddesinde belirtilen şartları taşımadığı yolunda bir iddia bulunmayan davacı hakkında tesis edilen işlemde mevzuata uyarlık görülmemiştir.

Öte yandan, temyize konu idare mahkemesi kararında, Af Kanunu gereğince geçmiş süreler için parasal yönden herhangi bir hak talep edilemeyeceği belirtilmiş ise de, dava dilekçesinin incelenmesinden, davacının böyle bir talebinin olmadığı da görülmüştür.

Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle, Manisa İdare Mahkemesi'nce verilen, 27.12.1996 günlü, 1996/949 sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49.maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3.fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, karar verildi.

(DAN-DER; SAYI:95)

[1] (Danıştay Onikinci Dairesinin 31.10.1997 gün ve E:1997/1433, K:1997/2514 sayılı kararı.)